onsdag 29 september 2010

Volontärdag

Jag var och hjälpte till på det största härbärget i staden idag. Där bor just nu runt 2 000 människor; vissa av dem bara en begränsad tid innan de återvänder till sina hus för att städa och göra dem beboeliga igen, och vissa på obegränsad då de inte har några hem att återvända till. De får helt enkelt hoppas på att regeringen ger dem någon slags ersättning så att de kan börja om på nytt igen och få ett drägligt liv tillbaka.

Denna gången var det mycket mer organiserat än förra gången jag var där. Jag blev placerad i hygienavdelningen, jag portionerade ut tandkräm och shampoo tillsammans med några andra volontärer, som för övrigt var hemskt trevliga. Bra övande av spanska där! Jag funderar på att åka dit imorgon också.

Fortfarande är läget instabilt i delstaten; många städer är fortfarande översvämmade och hjälpen är begränsad. Nu har dessutom en annan delstat - Oaxaca, som gränsar till Veracruz - drabbats av jordskred vilket krävt ytterligare offer. Det är fortfarande svårt att tro vilka oerhörda vattenmassor som nådde Veracruz när orkanen slog till; på vissa håll var vågorna som kom tretton meter höga, och vattnet täckte hustaken. Som tur är pågår hjälpaktioner för fullt inte bara här utan i hela landet för att hjälpa de utsatta.

2 kommentarer:

  1. Älskade barn, vad du får vara med om... Vilket perspektiv på livet o världen du får, fantastiska livslärdomar. Och vilken nytta du har av tiden i Up With People, den har säkert gett dig ett helt annat volontär-tänk. Men var rädd om dig!!! Puss från Mutti

    SvaraRadera
  2. Tinna, det är jättespännande att följa dina äventyr i Veracruz. Jag beundrar dig bl a för dina volontärinsatser! Passar även på att säga grattis på födelsedagen!Kram från Lotta

    SvaraRadera