torsdag 23 september 2010

Observationer

Jag kommer helt klart att återkomma till orkanen och dess följder, men innan det tänkte jag dela med mig av några observationer jag gjort:


- Mexikanarna ÄLSKAR Coca Cola. Kanske ännu mer än amerikanarna. Varför skulle de annars säljas i TRELITERSFLASKOR? Jag skojar inte! Överallt dricks det Coca Cola, hela tiden. Själv tillhör jag den minoritet som avskyr Cola.
På tal om enorma läskflaskor såg jag inför 200-årsjubileumet 3,5-litersflaskor - det är helt sinnessjukt! Sverige har inget att komma med där.

- Katolicismen är som jag tidigare nämnt ett enormt inslag i vardagen här, och på bussen när vi åker förbi en kyrka inne i stan ser man alltid ett flertal människor som gör "korset" (vet ej vad den korrekta benämningen är) - ni vet, pannan, bröstet, axeln, andra axeln, kyss. Det är vanligt att göra så när man åker förbi kyrkor.

- Gatuhundar- och katter kanske inte förvånar speciellt mycket, men vad säger ni om gatuhästar? De finns här.

- Duschar är gravt underskattade. Speciellt i en sådan här kolossalt svettig stad, där man är garanterad att svettas inom tio sekunder efter det att man satt sin fot utanför ytterdörren. Såvida man inte börjat svettas redan i huset, förstås. Vattnet har varit avstängt sedan i lördags i både vårt hus och M:s morföräldrars hus. Så för att spara vatten i deras hus var det dusch i återvunnet vatten från tvättmaskinen som gällde, och hälla det över sig från en spann. Och här är det speed-showering som gäller, så att man precis får sköljt tvål och shampoo av sig. Även toalettspolningar är underskattade; just nu är det ju färre, desto bättre som gäller. Men vi är väldigt tacksamma för att vi över huvud taget har tillgång till lite vatten fortfarande

- Spanskans grammatik är svårare än jag trodde. Tänkte lite malligt att "äh, efter sex år med tysk grammatik blir detta säkert rena barnleken", men icke! Indirekt och direkt objekt, måste ni vara så klyddiga?

- Vattenflaska är min favoritaccessoar. Jag går ingenstans utan min 1,5-litersflaska. Hinkar vatten som en travhäst 24/7, annars kommer huvudvärken som ett brev på posten.

- Det är väldigt komplicerat att beskriva en spettekaka. Jag försökte mig på att förklara för min spansklärare under dagens lektion, men det gick sådär. "Jä, men de' ei jo liksåmm en spiddekauga, liksåmm!"

1 kommentar: