söndag 5 september 2010

Fredagens mexikanska craving

Som rubriken antyder skulle detta egentligen lagts ut i fredags, men Internet och kamera krånglade. Vi stjäler för övrigt trådlöst Internet från grannen; signalen är alltså ganska dålig och ibland obefintlig, som var fallet i fredags. Men schhh, säg inget!

I fredags blev jag plötsligt överväldigande sugen på en mexikansk specialitet. Eftersom jag inte har lagt ut några bilder i denna blogg än så tänkte jag att det hade kunnat passa bra nu för att demonstrera.


Ta-daah! Denna godbit heter Tamarindo och är ett slags mexikanskt godis. Det kommer i en festlig grön behållare som synes. Godiset är en slags smet gjord av en frukt som är vanlig i godis och dricka här, tamarind. En liten brun frukt med kärnor, och detta godis består av tamarind och någon slags chili. Smakresultatet blir ungefär som kryddigt russin. För att smeten ska komma ut trycker man den vita biten undertill uppåt, så kommer godiset upp genom hål i toppen i form av tjocka spaghettistrån. Grymt!
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Tamarindo, men fredagens plötsliga suktande efter den förde mig till en närbutik några kvarter från vårt hus. För fyra pesos fick jag med mig denna hem, och jag käkade upp hela på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar