måndag 6 september 2010

Dagens mexikanska craving

Nu var det dags för lite riktigt käk!

Mexikaner älskar ju som bekant sina tacos. Dock har de autentiska mexikanska tacos som lagas här väldigt lite gemensamt med våra TexMex-"tacos" i Sverige. Under mina besök här har jag ätit otaliga tacos av olika smak och form, och trots att jag vid detta laget är lite trött på dem rent generellt så har jag fastnat för en speciell sort.
 
 

Tacos al pastor.
Majstortillas (förstås) med ett orange kött som kallas pastor, och ost. Pastor sitter i en stor klump på ett spett likt kebabkött, och skärs sedan av i skivor från spettet och steks tillsammans med osten som smälter ihop med köttet alldeles delikat. Serveras - som på bilden - med fördel tillsammans med pressad limejuice och ett glas med chokomilk (som O'boy fast ÄNNU sockrigare och sötare). De starka såserna har jag vågat mig på några gånger efter att M har testat dem och försäkrat sig om att jag klarar av en viss sort. Dock måste jag erkänna att jag föredrar mina tacos al pastor utan salsa.

Åh, vad jag vill ha en sådan där nu.

1 kommentar:

  1. nu börjar det likna något tinna; visste väl att du inte kunde hålla dig ifrån en kamera särskilt länge :) /Elina

    SvaraRadera