tisdag 16 november 2010

Helgen som gått

Helgen som passerat var en trevlig helg. Fredagen hade en trevlig feel, speciellt eftersom jag lyckades få 100% på mitt spanskaprov som innehöll den svåraste grammatiken hittills, och ett lyckat framträdande på sånglektionen med den spanska versionen av Robbie Williams "Angels". På kvällen åkte vi - jag, M, Bruno (M:s bästa polare) och Ivonne - som sagt till Xalapa för ett gig med Comandante Mono. M slog på stort och tog med sin nya Marshall-förstärkare för att inviga den live. Inte visste vi att stället skulle vara så litet, och scenen likaså. Men en trevlig spelning ändå, även om det knappt fanns rum för en minimal moshpit framför scenen.

Efteråt åkte vi till ranchen för att övernatta där. Knäppa som M och Bruno är - tillsammans är de en galen kombination - fick de för sig att klockan halv fyra på morgonen hoppa i poolen som finns på ranchen. Tilläggas bör att det var attans kyligt och beckmörkt. Men likväl hoppade de i, och den förkylning som nu nalkats för M kan mycket väl ha att göra med det... Till slut, runt klockan fem förmodligen, gick vi och lade oss efter att ha kollat sängarna efter tarantlar (korrekt plural av tarantel?) och diverse andra spindlar.
Egentligen var planen att jag och M skulle stanna i Xalapa över dagen på lördagen, men long story short så behövde Bruno och Ivonne skjuts tillbaka till Veracruz. Så vid lunch var vi tillbaka i värmen igen, med en hel dag framför oss. Förvånansvärt pigga efter ett fåtal timmars sömn var jag och M duktiga och städade huset först innan vi behav oss ut på stan. För en gångs skull kom vi hem med något - två stycken liksom vadderade kuber som vi kan sitta på när vi jammar i musikrummet. Fräckt. Möbler är som bekant en bristvara i vårt hus...
Kvällen spenderades i sällskap med The Big Bang Theory eftersom M somnade efter att vi nördat oss med Lego Star Wars på Xbox, hihu.

Nästa dag var det tänkt att vi skulle åka och köra go-kart med några av M:s vänner, men efter att detta visat sig vara svindyrt begav vi oss till ett ställe med batting cages, det vill säga ett innätat(?) ställe med maskiner som slungar bollar mot en och man ska försöka slå iväg dem med basebollträn. Själv körde jag på långsam och medium vad gällde hastighet, men det gick förvånansvärt bra! Träffade fler bollar än väntat, vilket var en trevlig överraskning. De andra, macho som de är, körde alla på den snabbaste. Vissa bättre än andra...
En släktträff hos M:s morföräldrar följde, och eftersom det var tidigt födelsedagsfirande för M:s mormor vankades det en massa käk och tre(!) olika sorters tårtor. Mätta var vi. Dessutom joinade jag deras julklappslek, så innan jag åker tillbaka till Sverige ska jag ge en julklapp till min "hemliga" person; alla får en person som de ska ge en julklapp till.
Funderar ni på att se filmen Fanboys, så tänk om. Fantastiskt urkass, enligt både mig och M. Bara så ni vet. Det fick vi bittert erfara på kvällen.

Måndagen var en helgdag av något slag - för vad vet jag inte, men mexikanarna tar varje chans att vara lediga - så M jobbade bara till strax efter två. Så det vankades biofilm, Red, på Plaza Américas. Action så det förslog, men trevligt ändå. Och i skrivandes stund sitter jag som varje måndag och lyssnar på Comandante Monos bandrep.
Denna veckan, på M:s initiativ(!!!) ska vi satsa på mer vegetariskt käk. Jag föll nästan av stolen när han sa att han funderade på att bli vegetarian så småningom. Jag vet ingen som älskar kött så mycket som han, och dessutom är han ju mexikanare och per definition van vid att äta massvis med kött till varje måltid. Men jag tyckte det var ett bra förslag, så denna veckan blir det flera dagar med helvegetariskt käk. Ni skulle ha sett vår matvagn, så grön och hälsosam och inte en köttbit så långt ögat kunde nå! Vi får väl se hur lång tid det tar innan han får abstinens...

2 kommentarer:

  1. Jag blir så lycklig av att läsa dina inlägg - var annars på nätet hittar man intressant läsning som DESSUTOM är grammatiskt korrekt?

    SvaraRadera
  2. Hihu, nämen Lojn! *rodnar* Right back at ya!

    SvaraRadera