torsdag 28 oktober 2010

Mexikansk matlagning 101

Äntligen var det dags för lite redig mexikansk matlagning! Än så länge har jag inte lagat någon mexikansk mat alls - varken här eller hemma i Sverige, såvida inte mina försvenskade enchiladas räknas - så jag var peppad på lite äkta matkultur från köksperspektivet!

Jag och Ivonne var kvällens mästerkockar, och på menyn stod tacos dorados med potatis- och chorizofyllning, och till det guacamole. Även jag ville bidra med något från min kultur, och vilken svensk efterrätt kan tänkas vara mer delikat än självaste kladdkakan? På grund av avsaknaden av ugn skulle denna gräddas i mikrovågsugn istället, så det skulle bli en intressant kväll.

Potatisen sattes på kokning, och även några av ingredienserna till guacamolen skulle kokas, så vi delade de gröna tomaterna och de gröna chilifrukterna - klart man måste ha chili, liksom - och kokade dem en stund i lite vatten. Sedan tillsattes färsk koriander, vitlök och, självfallet, avokadon samt lite salt, och den härliga gröna blandningen blev röra i mixern. Guacamolen klar! Ivonne smakade av den, och gav mig direkt en smått chockad blick - "den är stark!". Jag är inte känd för att precis vara våghalsig när det handlar om salsa...






Chorizon - som är en kryddig massa gjord på griskött - stektes tills den såg ut som köttfärs. Potatisen mosades och blandades med chorizon. Sedan var det dags för utförandet av själva tacon.





En liten klick av potatismassan lades i var majstortilla, de rullades och sedan friterades de i olja tills de blev hårda. Det blev en himla massa tacos!





Till slut, efter ungefär två timmars matlagning och klockan hade slått tio, kunde vi sitta ner och avnjuta resultatet av vårt slit och anletes svett (bokstavligen, för helvete vad svettigt det var i lägenheten!). Ivonnes kille joinade oss, och tacosen inmundigades täckta med vår guacamole - som var väldigt god och smakade professionellt! -, gräddfil och speciell kornig Chiapas-ost. Åh, så gott det var!




Ursäkta skabbigheten, men det var verkligen djävulskt varmt.

Kladdkakan stod härnäst på schemat, och snabbare bakning får man leta efter. Blandade ihop alla ingredienser och satte in den i mikron, och ta-daah! Var inte säker på hur  konsistensen skulle bli, men den blev perfekt kladdig och med grymt god chokladsmak! Vilken lycka att upptäcka att det funkar att baka kladdkaka i mikro...




En väldigt lyckad kväll!

1 kommentar:

  1. Ser riktigt GOTT ut!!! Kanske vill du stå för matlagningen när du kommer hem till Sverige...???
    Puss från Mutti!

    SvaraRadera