tisdag 26 oktober 2010

En heldag i Xalapa

Söndagen blev en väldigt bra söndag. Jag och M tillsammans med M:s syster och mamma begav oss till Xalapa - huvustaden i delstaten Veracruz, ca en och en halv timme utanför själva staden Veracruz - för att fira M:s farfars födelsedag.

Det första vi gjorde när vi kom fram var att åka till den ranch där M växte upp tillsammans med sin familj, en ranch strax utanför Xalapa som ägs av hans farfar. Ett enormt område med vacker natur och, till min stora glädje, hästar!
Direkt innanför grindarna in till ranchen fanns en hel massa apensinträd och grapefruktträd, vilket jag tyckte var spännande eftersom jag aldrig plockat en apelsin direkt från trädet innan. Så med andra ord fick jag plockat min första apelsin. Jag har dock inte smakat den än, så jag kan inte ge något betyg, men det känns ju schyst och ekologiskt och sådär.






Stora spindlar fanns det gott om också, så man fick se sig för på stigen.



Hästarna var definitivt min favoritdel på ranchen, och hela dagen förmodligen. En lång period av mitt liv var jag världens hästnörd; jag skojar inte när jag säger att hästar var allt jag pratade om. Sedan jag slutade rida för många år sedan har jag haft en liten längtan att få sitta på en häst igen, och nu fick jag äntligen, äntligen det. Hästtjejen inom mig väcktes lite till liv, för oh vad härligt det var att inte bara få vara nära den appalooza-häst jag tog mig an, utan också att få galoppera genom skogen i full fart. En mycket saknad känsla!


 

M tog mod till sig att rida lite grann också, trots smått traumatiska hästrelaterade händelser i hans barndom.


Jag och M strosade - jag red och han gick/sprang - längre ut på ranchområdet och jag fick se det område som tidigare var kaffeplantage. Vilket ställe!
Efter denna härliga utflykt käkade vi födelsedagslunch med farfadern på en fiskrestaurang (hur säger man egentligen seafood på svenska på ett annat sätt än skaldjur?). Sedan bar det av till centrala Xalapa där vi gick på inomhusmarknad.
Mexikanarna är måna om sina högtider och traditioner, och istället för Halloween firar de huvudsakligen något som kallas Día de los Muertos. Syftet är att kunna återförenas med sina döda nära och kära denna dag, och för att kunna få de döda att närvara gör de upp ett altare i sitt hem tillägnat denna person eller dessa personer. Altaret dekoreras med blommor, foton, ljus, mat och dryck som personen gillade, och godisskallar- och figurer såsom de nedan:





Jag var förstås tvungen att köpa min egen chokladskalle!





Förutom detta fick jag även träffa en av M:s farbröder som råkar vara en av de som jobbade i personalen för Up with People när jag reste med dem. Hemskt kul att träffa honom igen!
Vi åkte sedan hem till M:s fastrars hus innan det var dags att bege sig tillbaka. Trötta och belåtna efter en heldag i Xalapa och flera krukväxter rikare tack vare en av M:s fastrar - något får man ju dekorera huset med! - satte vi oss i bilen och körde hem.
Fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar