torsdag 21 oktober 2010

I Mexico...

Ay noo, jag som skulle ha uppdaterat om helgen, och nu har jag ännu mer att berätta om min busy vecka! Har varit väldigt social denna veckan, vilket känns grymt bra. Tills jag har lagt över bilder och sammanfattat det som hänt - om jag nu kommer att göra det - kommer här lite fler observationer:

- I Mexico hälsar man på varandra med kindpussar, oavsett om man känner personen eller inte. Ganska mycket mer intimt än svenskens 'armlängds avstånd' alltså. Kindpussarna gäller dock inte när två män hälsar på varandra; man måste vara mån om sin machoimage.

- I Mexico rekommenderas man att borsta tänderna efter varje måltid till skillnad från vårt 'en gång på morgonen och en gång på kvällen'. M tyckte detta var hemskt märkligt, att vi inte borstar oftare än så.

- I Mexico har (i princip) alla två förnamn och två efternamn; ett efternamn från vardera förälder. Skillnaden från i Sverige är att i nästan alla fall skrivs hela namnet ut, inte bara tilltalsnamn och ett efternamn.

- I Mexico häller man salt i sin öl. Jag har aldrig druckit öl, än mindre med salt, men det låter skumt.

- I Mexico är allting billigare än i Sverige. Till och med taxiresorna! En resa som säkerligen hade kostat över 200 kr i Sverige kostar här max 70 pesos (38 kr). Bussen kostar sju pesos, nio om man åker längs med stranden på en Boca del Río-buss och har turen att hamna i en med luftkonditionering!

Bonus: I vårt hus i Mexico bajsar geckoödlorna inte bara på väggarna utan även på fjärrkontrollerna och vår säng. Tjoho.

1 kommentar: