fredag 10 december 2010

I sällskap med Ted Gärdestad en fredagseftermiddag

Jag ska fånga en ängeeel, fånga en äängeeel... Och så vidare.

Jag kom nyss hem från min sista - snyft - sånglektion på IVEC och väntar nu på att M ska komma hem han också. Min sista sånginsats gick hemskt bra, jag gav mig på Missy Higgins låt "Where I Stood", fruktansvärt bra låt. Endast min lärare och tre personer i min sånggrupp fick höra det, haha. Medlemsantalet har tunnats ut avsevärt under terminen. Det har kanske inte varit världen mest intressanta klass vad gäller undervisningen, men den har gjort underverk för min spanskaförståelse.

Jag kom förresten att tänka på - på tal om den udda konversation som jag skrev om i mitt förra inlägg - ett annat märkligt socialt utbyte. Tänk dig ett ganska flott café i centrum. Tänk dig att du går på toaletten för att utföra dina behov. Där var situationen, här följer vad som hände:

[Jag hör någon gå in i båset bredvid mig. Hon säger någonting men jag hör inte vad det är]
Kvinnan: Are you from USA? [Nu hör jag vad hon säger, men jag tänker att inte kan hon väl prata med mig?]
Kvinnan igen: Hello? Are you from USA? [Jag tänker fortfarande att hon inte pratar med mig och erinrar mig om en historia i vilken samma situation tog plats, vari den tilltalade svarar varpå personen som började ta kontakt mumlar "vänta lite du, en idiot här på toaletten i båset bredvid håller på att prata med mig"; han pratade alltså i telefon och inte alls med den som trodde sig vara tilltalad]
Kvinnan: [Knackar på väggen till mitt bås] Hello? Are you from USA?
Jag: [Fattar nu att hon pratar med mig] Oh! No, I'm not. I'm a Swede.
Kvinnan: My husband thought you were from the Netherlands.
Jag: Uh, okay. Nope, I'm from Sweden.
Kvinnan: Okay, I'll tell him that. Bye.

Alltså, ursäkta mig, men vem fasen börjar prata med främlingar sådär på toaletten? Privacy, por favor? Underhållande och oväntat, i vilket fall.

En smått komiskt sak skedde under dagens spanskalektion. Min lärare använder ofta dator och projektor för att visa bilder i kombination med den vokabulär vi går igenom. Idag pratade vi om personliga drag, fysiska och mentala, och med bilder från Googles bildsökning därtill. Hon sökte på något hemskt oskyldigt, kommer ej ihåg vad, men av någon anledning ploppade även upp en bild på, tja, en eregerad penis helt enkelt. Jag tyckte att oj, det var ju oväntat, men min lärare tyckte att det var så fruktansvärt pinsamt. Hon fnissade, täckte ansiktet och ursäktade sig flera gånger. Det tog henne säkert en minut att återhämta sig från detta enligt henne extremt pinsamma ögonblick, och förklarade sig med "vi tjejer i Mexico är inte vana vid att se sådant här alls". Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar