fredag 17 december 2010

Hejdå, Veracruz

Femtio inlägg senare (detta är exakt det femtionde) och med fyra månader spenderade här i Veracruz är det nu dags att ta farväl. Att säga att jag är ledsen och sentimental vore en grav underdrift; tårarna rinner vill jag lova. Jag ska strax avsluta min packning och vänta på att min pojkvän kommer hem från jobbet så att vi kan spendera de sista timmarna tillsammans innan mitt flyg.
Dock kommer jag inte att flyga hem till Sverige direkt; ikväll bär det av till León för att jag imorgon ska närvara på min värdsysters (från UWP) bröllop. Sedan flyger jag tillbaka till Mexico City på måndag, och vidare hem efter det.

Lustigt att det är just idag jag måste ta farväl av denna staden och Manuel. För exakt ett år sedan avslutades min turné med UWP, och jag var tvungen att säga hejdå till min cast som blivit min andra familj. Att säga hejdå blir aldrig lättare. Hela den morgonen spenderade jag bölandes, och likaså denna.

Fortfarande efter dessa fyra månader här har jag svårt att fatta att jag faktiskt flyttade hit. Att jag flyttade till ett land där jag inte kunde tala språket, ett land vars kultur är så oerhört annorlunda från Sveriges, för att bo tillsammans med min pojkvän och studera spanska. Det känns fortfarande som något jag aldrig skulle våga göra, så det är en ganska stor seger i sig, denna upplevelse. Min tid här har varit känsloblandad, helt klart. Men jag har fått erfarenheter för livet, och har dessutom lärt mig ett nytt språk. Jag har haft min sista spanskalektion och fått mitt certifikat.

Det ska bli väldigt trevligt att träffa familjen igen och att få spendera julen med dem, men det känns förbaskat sorgligt att åka härifrån, åka ifrån de underbara människor som finns i mitt liv här. Speciellt Manuel, förstås. Jag fruktar stunden när jag måste säga hejdå till honom. Jag har redan sagt hejdå till hans familj. Nej, farvältaganden blir aldrig lättare.

Nu slutar jag innan detta blir alltför sentimentalt. Har jag Internet på hotellet i León uppdaterar jag kanske därifrån. Tills dess...
...nos vemos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar